positivt tänkande


När jag vaknade imorse kände jag mig på dåligt humör,
men det var jag glad för.
Det visade att jag hade känslor.

Sedan tog jag barnsalva istället för tandkräm på tandborsten,
då förstod jag att även den bästa kan göra fel.
Jag kände mig djupt tacksam för den insikten.

När jag öppnade kylskåpet föll ett mjölkpaket ut, gick sönder
samt stänkte ner mina byxor och skor.
Jag intalade mig att det var bra för ovanlädret.
Byxorna hade jag ändå tänkt byta.

Under tiden kokade frukostkaffet över.
Det fick mig att komma ihåg att kaffe på tom mage är hälsovådligt.

Just som jag hade slagit igen ytterdörren märkte jag att jag hade glömt nycklarna.
Den stunden, den sorgen nynnade jag och tänkte på att jag inte behövde bryta mig
in förrän efter arbetet.

Att de nya byxorna fastnade i cykelkedjan och att jag körde rakt in i grannens
häck spelade ingen roll.
Tur att det inte var ännu dyrare byxor mumlade jag glatt.
Och att det inte var grannens *häck* tillade jag positivt och vitsigt.

På jobbet tog jag in kaffet till skrivbordet och råkade spilla det mesta på
manuset till kvartalsrapporten.
Det kunde ha varit tre veckors arbete, ropade jag ut i korridoren.
Tur att det bara var ett fjortondagars jobb som blev förstört och förresten
hade jag ändå tänkt arbeta om det.

Till lunch tog jag en råkosttallrik och råkade bita av en tand på en liten sten.
Just den tanden hade alltid varit sned, så jag bad tandläkaren att dra ut den, för
så sneda tänder kan man inte ha tänkte jag och kände mig uppåt.

På hemvägen skulle jag ta ut pengar, men mitt kort försvann in i bankomaten och
kom inte ut igen fast att jag genast på minuten bankade.
Nåja, de pengarna hade jag ändå gjort av med, filosoferade jag lugnt
och tillämpade lite avslappningsteknik.

Låssmeden kostade bara 200kr, och explosionen när jag knäppte på tv:n blev inte
särskilt kraftig.
Nu kan jag skaffa text tv och så blir omtapetseringen äntligen av.
Så bra!

-Det är fint att tänka positivt, tänkte jag positivt och kastade mig på sängen så att benen
på sängen vek sig, annars vet man inte vad som kunde gått snett idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback